فرش ماشینی درجه یک

تفاوت فرش 1200 شانه گل برجسته با 1200 شانه ساده

تفاوت فرش 1200 شانه گل برجسته با 1200 شانه ساده فرش ساویز بافت

به لطف پیشرفت صنعت فرش ماشینی، علاوه بر تولید فرش های ماشینی به صورت ساده، فرش های ماشینی گل برجسته نیز تولید شدند که زیبایی غیر قابل توصیف دارند. مسلما از نزدیک فرش های های نقش برجسته را دیده اید که همانند بافته های ساده در شانه و تراکم های مختلف تولید می شود که هرچه در این فرش ها شانه و تراکم بالاتر باشد، میزان زیبایی طرح، بیشتر است. از این رو بیشتر افراد به سراغ فرش 1200 شانه گل برجسته کاشان و 1500 شانه گل برجسته می روند.

فرش های ماشینی ۱۲۰۰ شانه، بافته هایی هستند زیبا. هر فرشی که در دسته فرش های شانه و تراکم بالا قرار می گیرد، محصولاتی زیبا و ظریف است که به لحاظ زیبایی بسان فرش های دستباف است و به همین دلیل این دسته از فرش های ماشینی را فرش های دستباف گونه نام گذاری کرده ‌اند.

در مورد فرش های ماشینی هزار دویست شانه تولید کنندگان به خوبی می دانند که عنصر مهم در این محصولات زیبایی و ظرافت است. محصولاتی که چند سالی بیشتر از حضور آن ها در بازار نمی ‌گذرد، اما به خوبی توانسته اند جای خود را در بازار پیدا کنند. در این مبحث به تفاوت فرش 1200 شانه گل برجسته با 1200 شانه ساده می پردازیم تا خریداران به جواب این سوال که فرش گل برجسته بهتر است یا ساده، دسترسی پیدا کنند. با خواندن این مقاله حتی می توانید بفهمید که فرش گل برجسته خوبه یا نه؟

دقت داشته باشید که در هنگام خرید و استفاده از این فرش ها، آنچه مهم است تناسب بین ویژگی های فرش ماشینی و فضای خانه است. برای آنکه به ویژگی ها، شباهت ها و تفاوت های فرش ماشینی و فرش ۱۲۰۰ شانه بیشتر پی ببریم، مقاله حاضر نوشته شده است. خرید فرش که دغدغه بسیاری از صاحب خانه هاست نیازمند آشنایی با انواع فرش های ماشینی است. گاها دیده می‌شود که خریداران هنگام انتخاب فرش ماشینی در انتخاب بین چندین محصول مرتبط مانده‌ اند و عمدتاً قیمت و زیبایی فرش های ماشینی دو مورد تأثیر گذار در انتخاب است. کم تر خریداری است که از تناسب ویژگی فرش های ماشینی با فضای خانه آگاهی داشته باشد و بداند چه شانه و تراکمی برای کدام فضا مناسب تر بوده، فرش های گل برجسته برای کدام قسمت خانه مناسب هستند و از همه مهم تر فرش 1200 شانه را برای کجا خریداری کند.

قالی های 1200 شانه، در تراکم های مختلفی تولید می شوند، اما تراکم 3600 رایج ترین تراکم در بین انواع بافته های ۱۲۰۰ شانه است. 

 

فرش های ماشینی 1200 شانه ساده چه فرش هایی هستند؟

ممکن است نام فرش های ۱۲۰۰ شانه ساده یا گل برجسته را بارها و بار ها شنیده باشید، اما سوال اصلی این است که چقدر در رابطه با این فرش ها اطلاع و آگاهی دارید؟ در توضیح کوتاه می توان مهم ترین خصوصیات فرش ۱۲۰۰ شانه را ظرافت و ریز بافی این بافته ها دانست. فرش هایی که به لحاظ تعداد گره بالا، در نشان دادن ریزه کاری های نقشه خوب عمل کرده اند. شانه فرش به معنای تعداد گره عرضی و یا رج شمار موجود در هر متر عرض فرش می باشد و تراکم به معنای تعداد گره تولید و یا رج شماری است که در هر متر طول فرش به کار می رود؛ برای مثال فرش های ۱۲۰۰ شانه با تراکم ۳۶۰۰ کاشان بافته هایی هستند که در هر متر طول خود ۳۶۰۰ و در هر متر عرض خود ۱۲۰۰ گره دارند.

شانه و تراکم هم بر ظاهر فرش و هم بر قیمت فرش تاثیر می‌ گذارد؛ هرچه تعداد شانه و تراکم بیشتر باشد قیمت فرش هم بیشتر خواهد بود. امروزه فرش های ۱۲۰۰ شانه پس از فرش های ۱۵۰۰ شانه، ظریف ‌ترین بافته های موجود در بازار هستند که نقش مهمی در تزیین منازل و تکمیل زیبایی دکوراسیون دارند. حال تصور کنید این محصولات با ویژگی گل برجستگی نیز همگام شود. حتی تصور چنین فضایی یعنی فرش ۱۲۰۰ شانه گل برجسته در پذیرایی خانه زیبایی خاص خود را دارد. می دانیم که فرش های ماشینی دستباف گونه نقش اصلی در دکوراسیون خانه دارند؛ اما فرش هایی با نقش های برجسته به حدی خاص هستند که شیک ترین دکوراسیون ها را از خود برجای می گذارند.

 

فرش 1200 شانه گل برجسته چیست؟

فرق بین فرش های گل برجسته 1200 شانه با فرش های ساده 1200 شانه در جنس نخ خام و مرحله پرداخت است. فرش های ساده با یک نوع نخ خاب تولید می‌ شوند، در حالی که فرش های گل برجسته با دو یا چند نوع نخ خاب تولید می شوند و جالب است بدانید به علت همین تفاوت است که گل برجسته می‌ شوند. در بهترین فرش های ماشینی، دو نوع نخ اکریلیک هیت ست شده و هایبالک هیت ست شده به کار می‌ روند. پس از تولید فرش ماشینی و طی کردن مرحله پرداخت، فرش هایی که قرار است به فرش های گل برجسته تبدیل شوند تحت حرارت قرار گرفته و نخ هایبالک به کار رفته در بافته، که دمای ذوب کم تری دارند، فرورفتگی های فرش را پدید می آورند.

فرش های ماشینی 1200 شانه تراکم 3600 گل برجسته آکریلیک در قسمت برجستگی دارای ضخامت ۷ میلی متر می باشند؛ این در حالی است که ارتفاع تخت خاب با شانه و تراکم رابطه عکس دارد و هرچه فرش شانه و تراکم بیشتری داشته باشد از ارتفاع نخ خاب آن کاسته خواهد شد.

با وجود آنکه بر فرش های ماشینی ۱۲۰۰ شانه ساده و گل برجسته شباهت های بسیار زیادی دارند و هر دو برای مکان‌ هایی استفاده می ‌شوند که کم رفت و آمد بوده و جزو فضا های لوکس خانه به حساب می آیند، حساسیت فرش های گل برجسته به لحاظ نگهداری و آسیب پذیری بیشتر خواهد بود. در نگهداری فرش های گل برجسته دقت بیشتری نسبت به بافته های ساده مورد نیاز است؛ با این وجود اگر از فرش های ۱۲۰۰ شانه چه از نوع گل برجسته و چه از نوع ساده به بهترین نحو ممکن نگهداری شود، خواهیم دید که این فرش ها می توانند تا سال های سال برای خانه ما خوش بدرخشند و زیبایی دکوراسیون را تکمیل کنند. به هیچ عنوان بدون اطلاعات قبلی و بدون داشتن پیش زمینه ای از خرید اقدام به خرید نکنید و بدانید داشتن اطلاعات از سوی شما به حدی مهم است که در صد در صد موارد خرید با اطلاعات قبلی موفق تر از خرید بدون اطلاعات قبلی است. پس کارشناس بودن قبل از خرید را دست کم نگیرید.

 

تفاوت فرش 1200 شانه گل برجسته با 1200 شانه معمولی

با توجه به توضیحات بالا، می توانیم فرق بین فرش 1200 شانه گل برجسته با 1200 معمولی را به صورت موارد زیر جمع بندی کنیم:

  • قیمت فرش 1200 شانه گل برجسته کاشان بیشتر از 1200 معمولی است، چون فرایند تولید طولانی تر است و در قسمت های فرو رفته نخ هایبالک به کار رفته است. پس اگر به دنبال فرش 1200 شانه ارزان هستید، توصیه می شود که فرش های گل برجسته را خریداری نکنید.
  • ظرافت قالی های گل برجسته 1200 شانه بیشتر از ساده است چون نخ هایبالک دارد.
  • از فرش های ماشینی معمولی 1200 شانه می توان در همه جا استفاده کرد، ولی فرش های برجسته فقط باید در قسمت پذیرایی و فضاهای کم رفت و آمد پهن شوند.
  • ضخامت فرش های نقش برجسته کمتر از ساده و معمولی است.
  • فرش های ساده را می توان با الیاف بی کیفیت بافت، ولی بافته های 1200 شانه گل برجسته را حتما باید با الیاف آکریلیک هیت ست شده بافت، چون این الیاف آکریلیک در کنار نخ هایبالک قرار می گیرند.